dinsdag 22 oktober 2013

gebeden


1.
U die mijn Vader bent en grond van mijn gedachten.
Zonder U ben ik niemand; trek me weer naar U toe.
Heer Jezus, U die mijn broer bent,
mijn lotgenoot in wel en wee.
U loopt voor me uit;  laat me Uw spoor ontdekken en het volgen.
Goede Geest van God,
onhoorbaar gaat U te werk in de harten van de mensen.
U wil ons verzamelen in een kring van bezieling.
Maar wij plooien vaak terug op onszelf,
vertrouwend op eigen inzicht en kracht.
Vang ons op en trek ons mee
in het avontuur van een nieuwe wereld:
een veilige thuis voor ieder mensenkind.
Amen.


2.
Heer, maak ons tot mensen naar het beeld van Uw Zoon:
met ogen die niet alleen kijken, maar ook kunnen zien.
met oren die niet alleen horen, maar ook kunnen luisteren.
Met een mond die niet alleen praat, maar ook kan aanspreken.
Met verstand dat niet alleen begrijpt, maar ook kan verstaan.
Met een hart dat niet alleen klopt, maar ook bewogen kan zijn.
Met handen die niet alleen grijpen, maar zich ook kunnen openen.
Met voeten die niet alleen draven, maar ook tegemoet kunnen komen.
Want zo zijn wij gezegend en elkaar tot zegen.
Amen.


3.

God onze Vader
behoed ons voor de wanhoop.
Want het laatste wat men Gods kinderen kan ontnemen
- na het geloof en na de liefde-
is juist de tere plant van de hoop;
het laatste wat de mensen nodig hebben
om te overleven in bange tijden.
Heer, laat niet toe dat wij wegzinken in die vervloeking;
dat wij en alle mensen geen hoop meer zouden hebben.
Want dit is pas de definitieve dood, voorgoed:
het doven van de hoop;
Behoed ons voor zo’n sterven.
Amen.

 
4.
Drieëne God, wij die U als Vader kennen
door uw Zoon die Gij ons gezonden hebt;
vervul ons hart van Uw Geest.
Leer ons, door naar U te kijken
onze wereld intenser lief te hebben.
Help ons om van Uw liefde te getuigen,
wat er ons ook overkomt.
En breng ons eens
tot de volheid van Uw aanwezigheid.
Door Christus onze Heer.
Amen.


5.
God, door de heilige Geest te sturen hebt U ons
geleerd dat we niet bang moeten zijn
om voor uw woord op te komen.
Geef dat we door de heilige Geest
mogen doen wat goed is
en dat we altijd dankbaar mogen zijn.
Wij bidden U, kom in ons hart
en maak ons nieuw,
zodat we zorg dragen voor al het mooie
dat U geschapen hebt
Laat ons steeds opnieuw luisteren naar de heilige Geest.
Amen.


6.
Altijd opnieuw ontvang ik mezelf als een gave uit Uw hand.
Zo is het, en moet het ook zijn.
Dat is mijn waarheid en mijn vreugde.
Altijd opnieuw kijkt Gij mij aan; Gij die mijn Schepper zijt.
Leer mij in de stilte van Uw aanwezigheid het mysterie te begrijpen:
het geheim dat ik besta door U,ten overstaan van U en voor U.
Amen.


7.
Heer onze God,
niet om voorspoed en welvaart bidden wij U
maar om Uw nabijheid
in goede en kwade dagen.
Niet om eer en aanzien bidden wij
maar om uw zegen die ons tot een zegen maakt.
Niet om ons te behoeden voor mislukking bidden wij
maar om de kracht en de moed
om telkens opnieuw te beginnen.
Niet om een ongestoord bestaan bidden wij;
maar om een leven, waarin liefde voor U en mekaar
de toon aangeeft. Amen.


8.
Naar U Heer God, gaat al mijn liefde en verlangen.
Ik ben helemaal van U.
Neem mijn liefde aan en laat mij ervaren
hoe goed het is in Uw dienst te treden.
Ook na al die jaren!
Laat mij maar aanvoelen welke vreugde het is
U te behagen, naar U om te zien
in alle mensen die ik vandaag ontmoet.
Amen.

 
9.
God, vol wijsheid en waarheid.
Gij hebt ons de dwaasheid van Uw liefde laten kennen
toen de mensen Jezus, Uw Zoon, hebben gekruisigd.
Wij hebben Uw onmetelijke wijsheid herkend
toen Gij Jezus deed verrijzen uit de dood.
Wij bidden U:
Geleid ons in de navolging van uw Zoon
op de smalle weg van het leven.
Geef ons de genade het Goede Nieuws te verkondigen
dat Jezus ons gered heeft door het kruis,
het onderpand van leven voor allen.
Geef dat Uw Kerk vandaag trouw blijft aan Hem
op wie zij gegrondvest is
en dat zij alle volken laat delen
in de wijsheid van Uw Geest.
Door Christus onze Heer. Amen.


10.
Dat ik mij vrijmaak voor U, mijn God
en mijn rust vind in U.
Dat mijn geest alles toelaat wat mij dichter bij U brengt.
Ik zoek Uw gelaat Heer.
Leer mijn hart waar en hoe ik U moet vinden.
Amen.

11.
Heilige Geest van God,
midden in de dood hebt U het leven gebracht.
Nog altijd mogen wij deze blijde boodschap
aan elkaar verkondigen:
de dood heeft niet het laatste woord!
Sinds die eerst paasmorgen kunnen wij geloven
dat U een God van levenden bent;
dat U ons gelukkig wil maken
en ons een overvloed aan leven wil schenken.
Sinds die paasmorgen begrijpen we
dat U altijd bij ons zult zijn,
op elk ogenblik, voor altijd bent U ‘God met ons’.
Amen.

 

12.
Ik houd mijn handen open God
en laat ze bespelen door het licht van deze nieuwe dag.
Het is een puur geschenk;
een dag om te leven en te lachen
en gewoon mens te zijn.
Ik houd mijn beide handen open God.
Gij komt mij nabij
in het licht van deze nieuwe morgen,
in het geschenk van het leven.
Gij zijt het die met mij gaat
van de eerste tot mijn laatste dag.
Amen.

 
13.
God, zo ver en zo nabij,
groter dan onze verbeelding.
Gij zijt zoals de zon
die ons verwarmt en doet leven,
als een licht dat ons wekt en ons de wereld toont.
Zoals de ruimte die, oneindig, ons omringt.
God, zo ver en zo nabij
als het Woord dat wij kunnen aanvaarden of verwerpen,
als de parabel van een Vader, altijd op de uitkijk,
als de boodschap die beklijft.
God, zo ver en zo nabij,
Gij wilt wonen in ons binnenste
en ons hart zal zich verheugen.
Amen.

14.
Bid voor ons Maria; wij die onderweg zijn.
Bid met ons dat wij een eind met jou kunnen meegaan,
om de weg van Jezus te volgen,
om God in ons zijn leven te laten leiden;
dat wij van onze toekomst meer feest, meer echt leven kunnen maken.
We vragen het u, door Christus onze Heer.
Amen.


15.
Maria, wij bidden U: bewaar en koester in uw moederhart
alles wat wij u toevertrouwen:
de vele kleine en grote zorgen, de vragen die blijven hangen,
de weemoed van wat we niet begrijpen,
de pijn bij vertrapte goedheid,
het zoeken naar genegenheid en begrip.
Maria, moeder van Jezus,
bevestig met uw woord en uw hart
de getrouwe volgelingen van uw Zoon,
als moeheid en machteloosheid ons verlammen,
als eenzaamheid zwaar drukt
als opeenhopende last ons te boven gaat,
als ons gelovig enthousiasme slinkt en wankelt,
als de trouw aan uw Zoon Jezus dreigt stuk te lopen.
Moeder, wij danken U dat gij in ons dit bidden steunt.
Maria, bescherm in uw goedheid
ieder mensenkind in deze wereld;
bemoedig de velen met zorgen
en bewaar degenen die vergeten zijn,
en ook ons die nu tot u bidden.
Blijf voor ons allen de moeder van Jezus.
Amen.

16.
Wees gegroet Maria
Moeder van de Heer Jezus.
Leer ons openstaan voor elke groet,
voor elk aanbod, elke vraag.
Red ons uit de beklemming
en de droefenis van een gepantserd hart.
Leer ons luisteren naar Jezus, uw Zoon.
Maak ons aandachtig, eenvoudig en mild,
zodat wij een eind met U kunnen meegaan
om de weg van Jezus te volgen.
Leer ons arm en deemoedig
met open handen voor de Heer te staan,
gelovig bidden met uw woorden:
Mij geschiede naar Uw woord.
Leer ons in alle omstandigheden
ijveren voor meer vrede en gerechtigheid.
Wij staan voor U
als mensen vol toekomst en onbevreesd.
Onze-Lieve-Vrouw, bid voor ons.
Amen.

 

17.
Heer God
Het is het geheim van uw liefde
en het verlangen van uw hart
om bij ons te zijn
en het leven met ons te delen.
In Jezus, uw veelgeliefde Zoon
zijt Gij één van de onzen geworden,
weerloos en kwetsbaar
als een mensenkind.
Hem herkennen wij als Uw Zoon,
onherroepelijk teken van uw menslievendheid.
Rondom Hem verzamelt Gij ons
altijd weer opnieuw als uw Kerk.
Zie om naar Uw kerk.
Geef haar moed en geloof
genoeg om op uw woord te vertrouwen
en uit Uw liefde te leven,
zodat ze iets kan betekenen voor de mensen,
niet heersend, maar dienend,
niet opdringerig, maar overtuigend,
niet in haar recht, maar op haar plaats.
Geef dat zij, weerloos en kwetsbaar
teken mag zijn van hoop en bevrijding
voor alle mensen.
Amen.   (Mgr. De Kesel)

18.
Heer onze God, zegen en behoed ons.
Wijs ons de weg die we moeten gaan
en wees de schaduw aan onze zijde.
Wees ons vooral nabij wanneer de weg
moeilijk wordt, zodat we niet struikelen of vallen.
Behoed ons voor tegenslag en ontij.
Wees onze wachter en onze toevlucht
op onze tocht doorheen het leven.
Help ons te geloven dat Gij ons geen ogenblik
aan ons lot overlaat of uit het oog verliest.
Verhoor onze oprechte gebeden
maar verbeter ons ook als wij verkeerde dingen
of onmogelijke dingen vragen.
Maak al onze kleine wensen ondergeschikt
aan de heerlijke komst van uw koninkrijk.
Amen.

 
19.
God, goede Vader.
Zegen mijn ziel, opdat ze zich tot U richt.
Zegen mijn gedachten, opdat ze mij vooruit stuwen;
zegen mijn woorden
opdat ze het goede tot stand brengen.
Zegen mijn handelingen
opdat ze vanuit U gedaan zijn.
God, goede Vader.
Zegen het kind in mij
en in de mensen die ik lief heb en waardeer.
Amen.

20.
God, Gij zijt een geduldige God,
een God die er alles voor over heeft
als er maar leven is in overvloed.
Gij gunt levenskansen aan onkruid en tarwe,
Gij geeft zon aan goeden en kwaden
en laat alles gedijen tot bij de oogst.
Het geknakte riet zult Gij niet breken,
een smeulende pit niet doven,
zelfs een wilde vijgenboom krijgt een nieuwe kans.
Gij kunt wachten als wij haastig zijn,
Gij blijft geduldig waar wij ongeduldig zijn,
mild zijt Gij waar wij onbarmhartig zijn.
God, dit te weten is mij een troost
dat er ook in mij onkruid mag zijn
midden de langzaam groeiende tarwe.
Amen.

21.
Beweeg me God, en laat me niet verstarren.
Geef vleugels aan mijn verbeelding
en daadkracht aan mijn gedachten.
Beweeg me en laat me niet berusten
in mijn fouten en gebreken.
Laat me niet verstarren in de weigering
om U te dienen.
Amen

22.
Licht van God dat schijnt tot op de bodem van mijn ziel,
wenk mij en trek mij aan
voorbij de begrenzing van het zichtbare.
Maak me vrij tot in de stilte van het Woord.
Tot Gij spreekt…tot Uw heilig aangezicht
oplicht in mijn ziel.
Amen.

23.
Heer onze God
Het is Uw zorg, Uw aandacht waarin wij delen
wanneer we hier samen zijn.
Het is Uw eigen woord dat wij ontvangen,
wanneer we mogen spreken met elkaar.
Het is Uw energie die ons geschonken wordt
wanneer we zoeken naar wat goed is.
We bidden U: blijf ons nabij en maak ons vrij.
Herhaal in ons wat Gij in Jezus hebt gedaan.
Opdat we blijven vertrouwen, ons blijven inzetten, blijven geloven.
Dan zal Uw woord van liefde gehoord worden,
ons werk Uw schepping worden
ons leven opstanding zijn,
vandaag, morgen en altijd weer.
Amen.


24.
God, soms leven we alleen en opgesloten in onszelf.
Laat Jezus’ voorbeeld ons aanzetten
om uit onszelf te treden en naar anderen toe te gaan.
Wij danken U voor de kleine gemeenschappen overal ter wereld
die ons tonen hoe het mogelijk is
ons leven te delen met anderen.
Geef dat deze wereld ooit één gemeenschap mag worden
waarin iedereen alles met elkaar deelt.
Geef dat onze Kerk een voorbeeld mag zijn
van de gemeenschap rond Jezus.
Geef dat ons samenkomen in de eucharistie
ons blijvend mag herinneren aan Jezus
die zich heeft gebroken en gegeven
opdat allen leven hebben in overvloed.
Geef dat wij dit teken hier stellen
en mogen groeien in waarachtigheid
en echte solidariteit.
Amen.

 
25.
God, onze Vader
in Jezus uw Zoon, brengt Gij ons steeds weer
samen in één gemeenschap.
Tegelijk ervaren wij met vreugde
dat waar wij samenzijn
op Zijn wijze, in Zijn liefde
Hijzelf, Jezus in ons midden is.
Wij bidden voor de grootste van uw gaven:
laat uw plan van liefde werkelijkheid worden
in ieder van ons,
tussen ons allen, voor allen.
Vorm ons om tot die mens, zoals Gij ons droomt
naar Jezus’ beeld, door de adem van Uw Geest.
Maak ons heilig naar de maat van deze tijd,
wakend en bidden, wonend in Uw liefde.
Amen.


26.
Heer onze God, dankbaar om uw Blijde Boodschap
willen wij onze openstellen voor Uw Woord.
Maak ons hart er ontvankelijk voor,
ook voor wat wij met elkaar willen delen.
Help ons te luisteren
over onze verschillen en onze verwachtingen heen.
Wil zo bij ons blijven
dat wij U mogen ervaren in elkaar.
Wees onze stille kracht
om te blijven bouwen aan een betere wereld.
Behoed ons voor ontgoocheling en moedeloosheid.
Help ons onze verantwoordelijkheid ernstig te nemen
en laat uw Geest in ons werkzaam blijven.
Amen.

 
27.
Vlam van de Geest, verwarm ons hart
dat wij onze naaste liefhebben.
Vlam van de Geest, verlicht ons pad
dat wij wandelen in de waarheid.
Vlam van de Geest, wakker in ons aan
de hartstocht voor de vrijheid.
Vlam van de Geest, smeed ons samen
tot een vierende gemeenschap.
Amen.


28.
Om drie dingen wil ik bidden:
Heer, leer mij hoe ik kan veranderen, wat ik kan veranderen.
Geef me de kracht om te verdragen wat ik niet kan veranderen.
En schenk me de wijsheid om het ene van het andere te onderscheiden.
Amen.


29.
Heilige Geest, liefde van de Vader en de Zoon,
geef me steeds in wat ik moet zeggen,
wat ik moet doen, om vooruit te gaan op de weg van het evangelie
en om Uw liefde uit te stralen
naar de mensen die Gij op mijn weg zet.
Amen.


30.
Gij die onze Vader bent,
geef dat ik mijn mond pas open
na zelf geluisterd te hebben naar Uw woord.
Dat ikzelf de eerste voet zet op de wegen
die ik anderen mag wijzen.
Dat ik niemand lasten op de schouders leg
die ik zelf niet wil dragen.
Dat ik nooit uw woorden ontkracht
en dat ik, wanneer ik anderen voorga,
U niet voor de voeten loop.
Want we hebben maar één Vader
en dat bent U God.
We hebben maar één leraar
en dat is Jezus Christus. Amen.


31.
Heer, U bent meester van de tijden.
Geef dat U mij steeds bereid vindt
om U de tijd te gunnen
die U mij geeft.
Help mij om iedere dag tijd te maken
om U te ontmoeten; tijd om te bewonderen
en op adem te komen.
Tijd om te zwijgen en om stil te houden.
Tijd om lief te hebben en om met U te spreken. Amen


32.
Wees gegroet Maria
Moeder van de Kerk en van alle mensen.
Wil voor ons een gids en voorbeeld zijn.
Bevestig ons in het geloof
dat God ook vandaag arme en kleine mensen bevrijdt
en ze blij en groot maakt.
Bid met ons mee
om de gave van Gods Geest
in goede en in kwade dagen.
Zeg ons elke dag opnieuw:
‘Doe maar wat Hij u zeggen zal.’
Dan zullen wij naar Jezus’ woord en leven
God beminnen, de naaste liefhebben
en dienstbaar zijn aan Kerk en wereld.
Amen.


33.
Heer, in de stilte van deze nieuwe dag
kom ik U vragen om vrede, wijsheid en kracht.
Ik wil vandaag de wereld bekijken met nieuwe ogen
vol liefde en mededogen.
Ik wil geduldig zijn, begrijpend, wijs en zacht.
Help mij de mensen te zien zoals Gij ze ziet
om zo telkens opnieuw het goede in ieder te herkennen.
Sluit mijn oren voor alle laster,
behoed mijn tong voor kwaadsprekerij,
dat allen die mij ontmoeten Uw aanwezigheid ervaren.
Bekleed mij met Uw schoonheid Heer,
en geef dat ik gedurende de hele dag
U openbaren mag.
Amen


34.
God, bron van alle leven,
altijd weer opnieuw zijt Gij
doorheen de lange mensengeschiedenis
uw volk trouw gebleven.
In en met mensen zijt Gij op weg gegaan
en zo hebt Gij U zichtbaar gemaakt
als de grote Bevrijder van een verdrukt volk.
Ook vandaag vragen wij U:
ga met ons mee.
Open onze ogen voor de mogelijkheden
die zich in onze maatschappij aandienen.
Maak ons krachtig en weerbaar
om staande te blijven en vruchtbaar te zijn
in een wereld die ons soms vijandig is.
Amen.


35.
Heer, vervul me met uw liefde;
maak mijn hart vreugdevol,
verlicht mijn verstand met heldere gedachten;
maak mijn handen zacht en teder.
Maak me blij en gelukkig
met hoofd, hart en zintuigen.
Bewaar me voor alle onheil
en leid me op uw wegen.
Laat me een zegen zijn voor anderen,
altijd en overal, door Christus onze Heer.


36.
God onze Vader,
Gij zijt de bron van ons leven,
onze diepste levensstroom.
Laat ons niet ondergaan
wanneer stromen ons willen meesleuren.
Sla water uit de rots van ons verharde leven.
Doe vruchtbaar water opborrelen,
sprenkel zuiver water over onze gedachten.
Leid ons naar levend water
als ons hart als dorre grond geworden is.
Zuiver onze zonden en maak ons schoon.
Spreek uw verlossend woord tot ons,
U  kunt de kracht laten opborrelen om te genezen. Amen.
37.
Heer, maak ons tot mensen naar het beeld van Uw Zoon,
met ogen die niet alleen kijken, maar ook kunnen zien,
met oren die niet allen horen, maar ook kunnen luisteren,
met een mond die niet alleen praat, maar ook kan aanspreken.
Met verstand dat niet alleen begrijpt maar ook kan verstaan,
met handen die niet alleen grijpen, maar zich ook kunnen openen.
Want zo zijn we gezegend en kunnen wij elkaar tot zegen zijn. Amen.


38.
Moeder met  het grote hart,
draag zorg voor uw mensen.
Laat uw hand rusten op al uw mensen.
Dat het licht van Uw Zoon ons mag omstralen
en ons behoeden voor het duister van het leven.
Wees voor ons een voorbeeld in het liefhebben.
Dan zijn wij geborgen in de schoot van uw liefde,
in het stralende licht van uw goedheid,
vandaag en alle dagen.
Amen.

39.
God,
niet afstandelijk maar van heel dichtbij
volgt Gij het wel en wee van mensen.
Nooit meer zijn wij zonder reisgenoot.
Zoals Gij bij ons aanwezig zijt,
doe ook ons zo aanwezig zijn bij anderen.
Maak ons tot mensen naar uw beeld,
vol aandacht en zorg voor elkaar,
naar het voorbeeld van Jezus,
uw Zoon, mens geworden onder ons. Amen.


40.
Gij die hoop op leven wekt, leer ons geloven in Hem
die wij nooit hebben gezien, die onze handen nooit hebben aangeraakt,
Jezus, de Levende, uw Zoon.
Moge Zijn woorden onder ons gemeenschap stichten, vandaag al,
en doorheen heel ons leven. Amen.


41.
God, waar mensen zich naar elkaar toewenden
en ervan afzien om over elkaar macht uit te oefenen,
daar kan kerkgemeenschap opgebouwd worden.
Waar mensen niet meer geloven
in het recht van de sterkste,
daar zal het net niet scheuren.
Waar mensen elkaar gaan erkennen
en aanvaarden als kwetsbare reisgenoten,
Daar zijt Gij onder ons aanwezig,
en vindt Gij Uw thuis.

Amen.


42.
Blijf bij ons Heer, vandaag
in al wat we doen
en in wat we beter laten;
in ons alleen zijn
en in de mensen die wij ontmoeten;
in ons zwijgen, en in wat we zeggen.
In ons werk, en in ons rusten.
In onze wensen, en in wat we er reëel van maken.
Blijf bij ons Heer, de hele dag. Amen.


43.
God, Gij zijt mijn Herder
opdat ik herder zou zijn voor mijn broeder en zuster.
Ik word door U behoed,copdat ik behoedzaam moge worden
voor elke vorm van leven.
Gij leidt mij naar uw weide, uw overvloed van leven,
opdat ik, zelf gevoed, allen zou voeden
die op mijn levenspad verschijnen.
Gij geeft mij levend water
opdat ik de geluksdorst van mensen zou kunnen lessen.
Gij zijt mij in alles wat ik beleef nabij,
opdat ik nabij zou kunnen zijn
aan mijn naasten.  Amen.                     


44.
God, wijs ons de weg die leidt naar volheid van leven,
naar gegevenheid aan elkaar,
naar ontmoeting met U.
Omarm ons als wij verloren lopen
en houd ons vast als twijfel ons overmant.
Blijf ons nabij, in de morgen,
doorheen de dag, tot weer de avond valt.
Amen.

45.
En toch blijf ik U zoeken God.
In Uw nabijheid worden mijn zorgen lichter en betrekkelijk.
Tegen de horizon van Uw liefde, wordt elke dreiging klein.
Tegen het licht van aanwezigheid wordt elke angst overbodig.
Ik sta in het besef dat Gij mij draagt
en glimlacht om mijn verhaal
dat ik vandaag mag schrijven.
Amen.


46.
Overal waar mensen bewogen worden
tot leven en liefde,
overal waar mensen vechten
tegen het kwaad en de dood
zijt Gij, Geest van God, werkzaam aanwezig.
Het is uw adem die mensen verwarmt.
Het is uw licht als de aarde menselijker wordt.
Kom, Geest van God, dat wij ons aan U gewonnen geven.
En we zullen herademen.
Amen.
 

47.
Gij die altijd zijt
en ons beschermt en draagt: wees bij ons.
Dat wij Uw adem voelen
in woorden die verlichten,
in gedachten die bevrijden.
Schenk ons verbondenheid.
Doe ons gemeenschap zijn
die vrede, leven geeft, die warmte biedt.
Dat wij de echte vragen niet ontwijken
en geloviger worden door en met elkaar.
Amen.


48.
God, u werkt in de wereld: onopvallend maar onweerstaanbaar,
als het verborgen zaad dat telkens weer opschiet.
Laat ons horen en zien hoe U  overal werkzaam bent,
in bevrijdende woorden en vruchtbare daden.
Scherp onze aandacht
voor de wonderen zonder naam.
We zullen het aandurven
alles te doen wat U ons te hopen geeft:
de nieuwe mens,
de herschepping van alle dingen
in Christus onze Heer. Amen.


49.
Goede God, wij kijken uit naar tekens van licht;
We wachten op een woord dat bevrijdt,
dat ons bemoedigt
en nieuwe hoop in ons wekt.
Wij bidden U: ga niet aan ons voorbij,
neem uw intrek in ons midden,  spreek ons aan.
Dan zullen wij gezegende mensen zijn,
vandaag en morgen en alle dagen van ons leven. Amen.                       

 

50.
Wie zijn wij, God,
dat Gij een wereld in wording
toevertrouwt aan mensenhanden?
Wij danken U voor het vertrouwen
dat Gij in ons stelt
en wij bidden U:
leg uw liefde in ons neer
opdat wij om ons heen zien met uw ogen,
elkaar opbouwend tot een stad van vrede,
waarin wij uw volk zullen zijn,
en Gij alles in allen. Amen.                    


51.
Als wij zoeken naar begrip en troost, God.
Wees dan diegene die wij zoeken.
Als wij wachten op een antwoord,
wees Gij dan diegene die ons dat antwoord geeft.
Als we zoeken naar vaste grond,
God, wees dan de weg waarop we mogen gaan.
Amen.


52.
Jij koos het leven van mij
opdat ik dat van Jou zou krijgen.

Jij hebt het lijden op Jou genomen
opdat ik het niet meer zou vrezen.
Door jouw sterven ging ik herleven.

Jij werd neergelegd in een graf
maar mij gaf Je het paradijs om in te wonen.

Door af te dalen in de diepte
heb Je mij omhoog getrokken.

De poorten van de hel heb Jij verbrijzeld
en voor mij de poorten van de hemel geopend.

Alles heb Jij ondergaan
voor de mens die was gevallen.
                        (Romanos de Zanger, Hymne 36,2. Vertaling: Lode Aerts)


53.
God, Gij waart  mij vertrouwd
van kindsbeen af,
geworden of verworden
tot dagelijks gebruik.
Tot op het moment
dat Gij vraagteken werd.
Het maakte mij droevig
als was mij iets ontnomen
dat mijn eigendom was.
Ik moest U verliezen
om U terug te vinden
als de zeldzame parel
in de akker van de dagelijkse plicht.
Nu zijt Gij nieuw, God,
zoals elke dag nieuw is.
Nu zijt Gij te ontdekken
zoals het leven een ontdekking is.
Uw aanwezigheid is mijn rust geworden.
Amen.


54.
Voortaan wil ik U alleen beminnen,
U alleen volgen,
U alleen zoeken.
Ik ben bereid U alleen te dienen.
Onder Uw macht verlang ik te staan.
Ik bid U: genees en open mijn oren
opdat zij Uw stem vernemen:
genees en open ook mijn ogen
opdat zij Uw wenken zien.
Verdrijf alle verdwazing van mij, zodat ik U herken.
Zeg mij waarheen ik mijn blik moet richten
opdat ik U zou zien.
Al wat Gij vraagt uit te voeren,
daarop stel ik mijn hoop.
(Augustinus)


55.
God,  wij zijn niet beter dan anderen
maar door Uw genade bleven wij gespaard
voor de machten van het kwade.
Ons geloof is niet sterker dan dat van anderen,
maar op onze wegen hebt Gij U
gemakkelijker laten ontmoeten.
Onze liefde is niet groter dan die van anderen.
Maar het is Uw liefde die wonderen in ons bewerkt.
God, wij danken U dat Gij ons
tot hiertoe geleid hebt. Amen.


56.
God,  stuur mensen op onze weg
die ons van U spreken!
Mensen die geduldig en mild zijn
zoals Gij U getoond hebt in Jezus van Nazareth.
Mensen die ons wakker schudden
en ons oproepen tot daadwerkelijke solidariteit.
Raak ons aan met het vuur van Uw liefde
en maak ons één van hart.
Wij vragen het U, in naam van de Heer Jezus.
Amen. 


57.
Heer, ik vertrouw mij aan U toe.
Doe maar met mij wat Jij wilt voor mij.
Jij hebt me in het leven geroepen,
mij voor Jou gemaakt.
Wat wil Jij nu dat ik voor U doe?
Ga met mij uw eigen weg…
wat het ook wordt, vreugde of verdriet, het maakt niets uit.
Wat Jij van mij verlangt,
wat Jij van mij wil maken, dat wil ik zijn.
Ik zeg niet: Ik volg je waarheen Jij ook gaat,
want ik ben zwak.
Maar ik geef mij aan Jou over.
Leid mij maar, altijd, waarheen ook.
Ik wil Je volgen, en bid enkel om kracht voor deze dag.
Amen.  
(John Henry Newman)



Voor teksten rond uitvaart:
http://uitvaartmap.blogspot.be/

Voor de blog van de parochie Middelkerke
http://sint-willibrordmiddelkerke.blogspot.be/

Voor mijn blog met preken:
http://tomflamez.blogspot.be/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten